Selasa, 10 November 2015

Rosacea - Gejala, Punca dan Pemulihan Home Terbukti

Rosacea - Gejala, Punca dan Pemulihan Home Terbukti

Rosacea, keadaan kulit yang kronik adalah biasa di kalangan berjuta-juta rakyat Amerika Utara. Tanda-tanda kebanyakannya dilihat pada wanita berkulit adil berusia antara 30 dan 60. Ini penyakit kulit tidak harus dikelirukan dengan jerawat kerana ia muncul sebagai blotches merah jambu dan merah di kawasan tengah muka. Ia adalah gangguan kulit yang tidak berbahaya kecuali mereka merebak ke mata. Tiada ubat yang khusus diperlukan untuk rawatannya. Sesetengah aplikasi topikal biasanya digunakan untuk mengurangkan keradangan dan kemerahan.

Gejala

Tanda-tanda lazim dilakukan keadaan kulit ini adalah

1. Rupa kemerahan pada kawasan-kawasan tertentu pada muka, yang meningkatkan pada merah kemalu-maluan. Tompok merah kadang-kadang meliputi telinga.

2. lepuh merah kecil dan bonjol muncul di pipi, hidung, kepala hadapan dan dagu.

3. kemerahan saluran darah kecil muncul di muka.

Dalam beberapa kes, Rosacea juga mengakibatkan hidung merah dan bulat dipanggil rhinophyma. Okular Rosacea juga boleh menyebabkan pedih di mata.

Punca

Malangnya, tidak ada sebab yang khusus untuk penyakit ini, tetapi beberapa faktor yang boleh menyumbang kepada tahap yang hebat untuk suar daripada Rosacea mungkin

1. Faktor genetik
2. Lebih pendedahan kepada cahaya matahari
3. Sesetengah jangkitan bakteria ulser perut
4. gangguan gastrousus
5. Terlalu banyak tekanan emosi
6. Alcoholism
7. Perubahan dalam keadaan cuaca
8. Pengambilan makanan pedas
9. Hama

Pemulihan Rumah untuk Rosacea

Beberapa rawatan rumah yang terbukti membantu mengawal Rosacea ke tahap yang hebat.

1. Apple cider cuka adalah digunakan secara meluas dalam merawat keadaan ini. Menambah satu sudu teh cuka sider epal dalam segelas air dan minum dua kali sehari dapat membantu dalam mengurangkan gejala.

2. air memburukkan keadaan. Teh begitu panas, kopi dan minuman panas yang lain mestilah dielakkan.

3. Lukas air suam boleh digunakan untuk mandi air panas dan pancuran mandian. Face juga perlu dibasuh dengan air sejuk atau suam.

4. Diet yang terdiri daripada makanan berasid menjadi lebih teruk keadaan. Elakkan mengambil Buah-buahan sitrus dan termasuk beberapa barangan makanan beralkali seperti lobak merah, bayam, salad, sup, buah-buahan dengan kandungan gula yang rendah dan makanan yang kaya dengan asid lemak omega.

5. Minum air yang banyak kira-kira 2-3 liter sehari.

6. Gunakan alkohol pembersih muka percuma dan lembut untuk mengelakkan suar daripada Rosacea.

7. bunga Chamomile sedikit yang direbus di dalam air selama 10 minit dan tegang. Cecair yang dibotolkan dan disimpan dalam peti sejuk. Ini disejukkan cecair digunakan sebagai pencuci muka yang berkesan, yang mengurangkan kemerahan.

8. Pemakaian Teh minyak pokok adalah satu lagi rumah ubat yang berkesan untuk mengurangkan gejala Rosacea. Ia adalah dinasihatkan untuk mengelak daripada menggunakan muka membuat up sambil rawatan dengan minyak pokok teh dihidupkan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar