Selasa, 10 November 2015

Kembung perut Pemulihan semula jadi - Berkesan Rawatan Gas berlebihan

Kembung perut Pemulihan semula jadi - Berkesan Rawatan Gas berlebihan

Selalunya orang mengalami beberapa jenis ketidakselesaan selepas makan atau di dalam perut kosong, kerana pembentukan campuran gas-gas di dalam perut. Ini menghasilkan rasa kenyang dengan pengusiran gas dari dubur. Ini "gas" pembentukan, juga dikenali sebagai kembung perut berlaku kerana fungsi simbiotik bakteria dan yis dalam saluran gastrousus. Campuran gas, juga dikenali sebagai "kentut" ejects keluar dari dubur sering dengan bau busuk dan bunyi. Ini tidak mencerminkan apa-apa keadaan kesihatan yang serius, tetapi pengusiran kerap gas boleh mendarat dalam keadaan memalukan.

Gejala

Gejala yang biasa yang dilaksanakan adalah

1. pengusiran Kerap gas dengan bau busuk
2. Kembung
3. sakit perut yang sederhana

Punca

Punca utama kembung perut atau pembentukan gas yang berlebihan ialah:

1. buang air besar tidak teratur
2. Masalah pencernaan di dalam saluran usus gastro
3. pengambilan berlebihan makanan berserat
4. pengambilan terlalu banyak makanan bukan vegetarian
5. Diet dengan kandungan lemak yang tinggi
6. Sembelit

Pemulihan Berkesan untuk Berkentut

Kembung perut boleh dikurangkan sepenuhnya melalui beberapa pengubahsuaian pemakanan dan ubat semula jadi. Jarang satu memerlukan campur tangan perubatan melainkan jika terdapat keasidan yang serius atau masalah refluks asid.

1. Mempunyai makanan dalam jumlah yang sederhana dalam jangka masa yang tetap. Elakkan dari makan atau kelaparan. Ini akan memburukkan lagi keadaan. Mengunyah makanan dengan betul sebelum meneguk ke bawah.

2. Elakkan makanan yang kaya dan pedas kerana ia boleh menyebabkan masalah pencernaan yang mengakibatkan pembentukan gas yang berlebihan. Menambah jumlah yang sederhana serat dalam diet anda. Serat yang berlebihan boleh menyebabkan senak dengan pembentukan gas.

3. Mempunyai curd atau dadih bersama-sama dengan makanan yang membantu dalam mengurangkan masalah kembung perut. Yogurt menambah bakteria baik dalam saluran gastrousus dan mengurangkan masalah senak.

4. Susu boleh menyebabkan masalah kembung perut dalam beberapa. Elakkan minum susu jika anda seorang pesakit kronik kembung perut.

5. keping mengunyah halia juga membantu dalam mengurangkan masalah kembung perut.

6. Minum secawan teh herba disediakan daripada herba seperti chamomile dan pudina selepas makan, adalah sangat berkesan dalam mengurangkan kembung perut.

7. Untuk campuran jus lemon dan air tambah setengah sudu teh baking soda di dalamnya. Minum segelas campuran ini untuk mendapatkan bantuan segera dari kembung perut.

8. Menyediakan merebus daun bay mendidih beberapa daun dalam air selama 5 minit. Minum merebus panas membantu dalam mengurangkan kembung perut itu.

9. Jangan tidur dengan segera selepas makan malam. Berjalan selama 15-20 minit atau berehat untuk beberapa jam sebelum bersara. Ini akan menghalang pembentukan gas.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar