Selasa, 10 November 2015

Berurusan Dengan Sakit Rendah Balik Semasa Mengandung

Berurusan Dengan Sakit Rendah Balik Semasa Mengandung

Anda mempunyai bayi! Tahniah! Walaupun anda telah mendapat tahu baru-baru ini, atau datang dekat dengan penghantaran, anda mungkin mengalami banyak perubahan fizikal dan ketidakselesaan. Sakit belakang yang rendah adalah satu aduan yang sangat biasa untuk wanita hamil, di semua peringkat kehamilan. Malah, lebih daripada separuh penduduk wanita hamil akan melalui tempoh sakit belakang yang rendah pada satu ketika. Punca-punca terutamanya perubahan hormon dan pusat beralih graviti.

Ramai wanita akan terkejut bahawa mereka berasa sakit belakang sejak awal kehamilan mereka. Progesteron, hormon yang dihasilkan pada peringkat awal kehamilan, adalah bertanggungjawab untuk banyak sakit belakang yang rendah ini. Hormon ini, yang penting untuk implantasi embrio dan kandungan, melembutkan ligamen dan cakera di belakang anda juga. Ini mengurangkan sokongan yang diperlukan oleh bahagian atas badan, sering mengakibatkan kekejangan otot dan kekejangan di bahagian bawah belakang anda.

Lanjut mengenai kehamilan, badan anda semakin menghasilkan relaxin hormon. Hormon ini adalah penting untuk buruh dan penghantaran; seperti namanya, relaxin melegakan sendi di pelvis anda, yang membolehkan bayi keluar melalui jalan lahir dengan ruang yang mencukupi. Walau bagaimanapun, hormon boleh menyebabkan keradangan dan kesakitan pada sendi anda yang lain, kerana ia boleh menyebabkan sendi lain di dalam badan anda untuk bergerak secara tidak normal.

Beberapa perubahan yang disebabkan oleh pertumbuhan janin anda boleh menyumbang kepada sakit belakang yang rendah. Sebagai rahim mengembang daripada pertumbuhan janin anda, otot abdomen anda ditolak melebihi had biasa, untuk menampung pertumbuhan lebihan. Ini secara langsung membolehkan otot abdomen anda daripada membantu untuk menyokong postur badan yang betul, memindahkan berat tambahan daripada batang tubuh anda ke belakang anda.

Seperti yang anda membawa anak anda untuk jangka, pusat graviti anda mengalami perubahan yang ketara. Secara purata, seorang wanita akan mendapat pound 8/7 daripada berat daripada bayi itu sendiri, pound 1-2 plasenta, 2 paun cecair amnion, dan 2 pound yang boleh dikaitkan dengan tisu rahim. Hasil daripada semua berat tambahan ini adalah bahawa pusat graviti beralih ke hadapan, meletakkan tekanan lebih-lebih lagi di belakang yang lebih rendah.

Sakit belakang adalah satu isu yang serius, bagaimanapun biasa ia mungkin kelihatan semasa kehamilan. Berbincang dengan doktor anda jika anda mengalami sebarang sakit belakang yang rendah, untuk menjadi yakin bahawa anda tidak mengalami tidak dikenal pasti, keadaan yang lebih dalam. Sakit belakang membosankan, merasa rendah dan dalam jangka masa yang berirama, mungkin menunjukkan buruh. Ramai wanita mempunyai "buruh kembali," yang hanya bermaksud bahawa mereka berasa buruh di belakang mereka. Satu lagi kemungkinan, jika anda mengalami sakit belakang yang teruk, terutamanya jika disertai dengan demam, mungkin jangkitan.

Terdapat banyak perkara yang anda boleh lakukan untuk mencegah dan menguruskan sakit belakang yang rendah semasa mengandung:

Latihan yang memberi tumpuan kepada regangan, seperti tilts pelvik.
Berdiri lurus dan tinggi, mengekalkan bahu anda ke bawah dan belakang, dan menjajarkan punggung di bawah - semua unsur-unsur postur yang betul.
Cuba untuk tidak berdiri untuk tempoh masa yang lama, walaupun, jika yang tidak dapat dielakkan, anda boleh mengambil beberapa ketegangan di luar dengan mengangkat satu kaki di atas objek yang kecil seperti kotak atau langkah najis.
Cuba meletakkan bantal kecil di belakang anda kembali yang lebih rendah semasa anda duduk.
Berhati-hati dengan kasut bertumit tinggi! Kasut rata dengan sokongan gerbang yang mencukupi adalah pilihan yang lebih baik.
Untuk sokongan tambahan sedikit, mencari seluar bersalin dengan band anjal luas yang boleh anda pakai di bawah perut.
Anda boleh mendapatkan tali pinggang bersalin, atau ikat pinggang bermakna khusus untuk mengharapkan wanita dalam penjagaan kesihatan dan bersalin kedai-kedai. Anda juga mungkin mendapati bahawa syarikat insurans anda merangkumi apa-apa pembelian apabila ditetapkan oleh pembekal penjagaan kesihatan anda, jadi periksa dengan mereka.
Simpan bantal antara kaki anda pada waktu malam, tidur di sebelah anda. Juga, jika boleh, gunakan tilam firma yang menyokong belakang anda lebih baik daripada orang-orang yang lebih lembut.
Anda mungkin cuba menggunakan bantal bersalin, bantal yang direka khas untuk wanita hamil yang boleh mengurangkan ketegangan beberapa di belakang anda.
Ingat pepatah: mengangkat dengan kaki anda dan tidak dengan belakang anda. Sudah tentu, cuba untuk tidak mengangkat barang yang berat sama sekali.
Daripada membawa beban besar tunggal, bahagikan berkas yang lebih besar kepada yang lebih kecil, bahagian-bahagian yang boleh diurus.
Menjaga kesihatan! Jika doktor anda berpendapat ia adalah bijak, cuba berjalan kaki atau berenang.
Lihat jika anda boleh mencari kehamilan dilatih tukang urut. Anda mungkin mendapati bahawa rakan kongsi atau rakan anda boleh memberikan kelegaan yang mencukupi dengan menggosok lembut atau menguli pada tempat sakit di belakang anda.
Memampatkan panas boleh berkesan. Pad pemanasan ditetapkan ke tahap paling rendah, mandi yang secukupnya panas, atau mengatur diri anda pada tangan dan lutut anda di bilik mandi untuk mengarahkan air hangat di belakang anda, semua boleh menawarkan bantuan.
Lihatlah ke dalam penjagaan kiropraktik, yang dianggap selamat dan boleh memberi manfaat kepada ramai wanita - sudah tentu, membincangkan kemungkinan ini dengan doktor anda terlebih dahulu.
Juga melihat ke dalam rawatan akupunktur - sekali lagi, hanya selepas berunding dengan doktor anda.
Acetaminophen - bahan aktif dalam Tylenol - adalah ubat penahan sakit yang selamat untuk digunakan oleh wanita hamil.
Secara semula jadi, anda tidak akan mencari "penawar ajaib" yang serta-merta akan melegakan sakit belakang anda, sama ada anda pergi ke chiropractor atau tidak. Pada carian anda untuk pilihan rawatan yang membawa kepada kehidupan bebas kesakitan, anda berada dalam menjaga keputusan anda. Sakit belakang sering kali adalah hasil daripada detik-detik diskret ketegangan atau kecederaan, anda mungkin mendapati bahawa ia mengambil masa beberapa minggu untuk membezakan perubahan dalam keadaan anda, jadi anda mesti ingat untuk bersabar.

Tidak kira apa tanda-tanda individu kehamilan anda berada, pastikan ambil perhatian semua maklumat di dalam keadaan fizikal anda berubah-ubah. Jangan biarkan apa-apa yang luar biasa hanya slip oleh perhatian anda yang anda akan diabaikan dalam keadaan biasa - ingat, anda perlu bimbang untuk dua orang, sekarang. Terutama bagi ibu-ibu yang pertama kali, bersedia untuk mengalami dramatik, perubahan mengejutkan untuk badan anda, tidak kira berapa banyak penyelidikan yang anda lakukan. Ini adalah untuk dijangkakan. Tetap fokus pada badan anda, merawat sakit belakang yang rendah serius, dan berada dalam proses menjadi seorang ibu mengandung!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar