Selasa, 10 November 2015

Qigong Untuk Kesihatan: Bagaimana untuk Membangunkan Amalan Anda

Qigong Untuk Kesihatan: Bagaimana untuk Membangunkan Amalan Anda

Qigong adalah amalan Cina purba. Dalam terjemahan, "Qi" ertinya tenaga. Tenaga yang dimaksudkan di sini bukan tenaga metafizik. Sebaliknya ia merujuk kepada sebarang bentuk tenaga dari tenaga fizikal satu biliard bola memukul yang lain dengan tenaga elektrik kepada tenaga kehidupan yang mengalir melalui badan dan memastikan ia terus hidup. Semua ini adalah bentuk Qi atau tenaga. "Gong" bermaksud kerja atau penanaman. Jadi, pada keseluruhannya, Qigong boleh diterjemahkan 'kerja tenaga' atau 'penanaman tenaga.'

Pada mulanya, Qigong sering diajar menggunakan satu siri bergerak. Sebagai contoh, kadang-kadang ia diajar sama ada sebagai sebahagian daripada Tai Chi atau sebagai lanjutan daripada itu. Kerana awal Tai Chi dan Qigong melibatkan bergerak pembelajaran, kadang-kadang orang berfikir bahawa cara untuk membangunkan amalan Qigong mereka adalah untuk belajar lagi lebih bergerak. Pada hakikatnya, jika bergerak anda menggunakan melibatkan pelbagai pergerakan dan jika mereka juga mengedarkan tenaga melalui meridian badan, maka belajar lebih banyak bergerak tidak akan memberikan lebih mendalam untuk amalan anda. Manfaat kesihatan Qigong Penting sebenarnya boleh diperolehi daripada jumlah yang sangat kecil bergerak. Anda boleh membangunkan kemahiran Qigong anda dengan set sekecil 24, 13, atau 8 bergerak. Dengan menumpukan usaha anda semata-mata pada bergerak pembelajaran sebenarnya boleh menjadi gangguan daripada pertumbuhan Qigong nyata.

Manfaat kesihatan yang boleh diperolehi daripada Qigong dengan melakukan bergerak sama dengan rasa yang berbeza. Sebagai contoh, jika anda perlu untuk membangunkan kepadatan tulang, adakah set anda dengan cara yang sangat berakar umbi di dalam tanah. Biarkan badan anda berasa sangat berat dan santai. Sebaliknya, jika apa yang anda perlukan adalah kelegaan daripada sakit kepala, anda akan mahu lakukan bergerak anda sangat ringan dan lembut. Untuk bantuan dengan artritis, anda akan perlu untuk melakukan set anda dengan ungkapan tenaga elektrik.

Secara umum, untuk membangunkan amalan anda, anda akan mahu untuk memulakan dengan mendapatkan aliran Qi melalui keseluruhan badan anda. Setelah anda mendapatkan aliran, kemudian mula membina jumlah Qi dalam badan anda. Seterusnya, anda akan mahu untuk membangunkan keupayaan untuk bergerak Qi menggunakan niat fikiran. Ini akan membolehkan anda untuk menjana ungkapan yang berbeza tenaga dalam badan anda seperti ungkapan elektrik yang boleh membantu dengan artritis. Sebaik sahaja anda boleh melakukan ini, terus membina dan kedai Qi dalam badan anda dan belajar untuk mengaktifkannya dan bergerak lebih dan lebih cepat. (Dengan cara ini, selepas anda telah mengamalkan bekerja dengan Qi, ingat untuk meletakkan kembali ke dalam kawasan penyimpanan tenaga badan seperti Dan Tiens.)

Seperti yang anda membangunkan amalan anda, bergerak khusus akan menjadi kurang dan kurang perlu. Anda boleh belajar untuk melakukan kerja-kerja tenaga semasa anda berjalan. Selepas seketika, anda boleh belajar untuk mengamalkan tidak kira apa yang anda lakukan. Selepas seketika, ia sebenarnya boleh menjadi kebiasaan supaya anda mendapati diri anda melakukan Qigong bekerja hampir sepanjang masa tanpa berfikir mengenainya. Ini adalah salah satu rahsia kesihatan yang baik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar