Selasa, 10 November 2015

Manfaat Yoga dan banyak lagi!

Manfaat Yoga dan banyak lagi!

Yoga, tidak seperti lain-lain bentuk senaman, menguatkan seluruh badan, termasuk fikiran. Melalui pernafasan teratur dan postur berirama yang digunakan dalam Yoga, fikiran yang tenang dan badan yang sihat dapat dicapai. Di samping itu, kerja-kerja Yoga menimbulkan otot-otot badan, terutama kawasan belakang dan kaki, supaya badan mengekalkan postur yang unggul dan keseimbangan. Orang yang melakukan Yoga adalah kurang berkemungkinan untuk mendapat penyakit badan, walaupun selepas menjalankan tugas-tugas yang sukar. Gerak hati dan kesedaran badan anda juga maju dengan mengamalkan Yoga.

Menurut pakar-pakar perubatan yang berbeza, Yoga adalah membantu besar kepada orang yang mengalami artritis. Ini adalah penyakit yang berkaitan dengan usia yang sama diperhatikan sebagai sakit di sendi dan otot, terutama di kawasan kaki. Dengan amalan biasa Yoga, dan mengikuti teknik-teknik secara beransur-ansur regangan, sakit di kawasan-kawasan ini boleh dikurangkan.

Jika anda ingin mengalami semua manfaat Yoga, mulakan senaman Yoga anda sekarang! Kelas-kelas yoga ditawarkan hampir di mana-mana, anda hanya perlu mencari satu yang paling sesuai yang mengajar yang betul Yoga. Jenis-jenis Yoga seperti Bikram, Power Yoga, Ashtanga dan Viniyoga adalah sub-jenis bentuk Yoga dipanggil Vinyasa. Jenis-jenis ini memerlukan penghibur untuk beralih melalui pose dengan cepat, yang mungkin akan menjejaskan otot di belakang yang lebih rendah. Oleh itu, mereka harus dielakkan jika anda mencari kelegaan daripada sakit belakang.

Walau bagaimanapun, tidak semua orang boleh melakukan Yoga. Orang dengan artritis reumatoid tidak perlu menjalankan latihan, kerana berbuat demikian boleh merosakkan sendi sudah bengkak mereka. Juga, orang-orang dengan hamstrings sempit, sentiasa harus menahan senaman mereka, kerana ini boleh mencederakan mereka lagi. Urat keting adalah otot dari pinggul ke lutut, yang terletak di bahagian belakang paha. Rutin yoga seperti bengkok ke hadapan yang berulang-ulang dan duduk ke hadapan selekoh yang berisiko, kerana pose ini dilakukan dengan mengenakan satu daya yang amat kuat pada lutut dan pelvis.

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar