Selasa, 10 November 2015

Buasir Relief Asli - Cara Paling Berkesan untuk menghilangkan Buasir

Buasir Relief Asli - Cara Paling Berkesan untuk menghilangkan Buasir

Buasir atau varicosity daripada urat rektum adalah satu keadaan yang sangat menyakitkan yang dialami oleh banyak. Juga dikenali sebagai Buasir, penyakit ini boleh mempengaruhi orang, tanpa mengira usia dan jantina. Urat di dalam dan sekitar dubur mendapatkan bengkak menyebabkan kesakitan yang teruk diikuti dengan pendarahan. Orang sering cuba untuk menyembunyikan masalah ini daripada rasa malu membenarkan keadaan merosot. Kira-kira 70-80% daripada orang yang mengalami buasir sedikit. Dalam banyak kes, tanda-tanda reda dengan pengubahsuaian gaya hidup yang mudah, manakala ia boleh menjadi kronik untuk beberapa kes. Buasir perlu dikawal pada peringkat awal untuk mengelakkan campur tangan pembedahan pada masa depan. Kecuaian lanjut boleh membawa kepada komplikasi yang lebih serius.

Gejala

Buasir atau Buasir boleh didiagnosis oleh petanda yang berikut:

1. Bengkak dan radang urat di dalam dan sekitar dubur.
2. Sakit yang teruk dan rasa tidak selesa semasa membuang najis
3. Sakit dan rasa tidak selesa sambil duduk
4. pendarahan sekali-sekala dalam rektum dan dubur
5. keinginan berterusan membuang air besar walaupun selepas penjelasan daripada usus

Punca

Obesiti dan sembelit merupakan penyebab utama di sebalik penyakit ini. Sebab-sebab lain boleh disenaraikan seperti berikut:

1. Makan terlalu banyak makanan yang ditapis dan berminyak
2. air besar tidak teratur
3. Menekan keinginan untuk membuang air besar
4. Kehamilan
5. tekanan fizikal yang berlebihan

Cara-cara untuk menghilangkan Buasir atau Buasir

Buasir atau Buasir boleh diubati sepenuhnya melalui mudah, ubat semula jadi yang adalah lebih berkesan daripada mana-mana ubat-ubatan lain. Pembedahan sering menjemput komplikasi serius yang melibatkan perbelanjaan perubatan besar.

1. Minum air yang mencukupi kira-kira 7-8 gelas sehari untuk mengurangkan sembelit.

2. Pengambilan diet serat tinggi termasuk hijau, sayur-sayuran berdaun dan buah-buahan membantu dalam pergerakan usus yang lancar mengurangkan masalah ini ke tahap yang hebat.

3. Elakkan menggunakan kuasa ketika buang air besar. Ini akan melemahkan urat menyebabkan pendarahan dan keradangan.

4. Jangan sekali-kali menyekat keinginan untuk membuang air besar dan mengamalkan tabiat tandas biasa.

5. Penggunaan campuran jus lobak putih dan madu pada kawasan yang terlibat menyediakan beberapa kelegaan daripada buasir. Jus lobak boleh digunakan di kawasan yang terjejas dengan mencampurkannya dengan susu sedikit.

6. Rajah yang sangat berkesan dalam merawat buasir. Rendam beberapa buah tin dalam air dan menyimpannya dalam sekelip mata. Ambil buah ara ini bersama-sama setiap hari air dua kali sehari.

7. Mengambil campuran pisang lecek dalam secawan susu dengan kerap 3-4 kali sehari adalah satu cara yang berkesan untuk mengurangkan keadaan yang menyakitkan buasir.

8. Pemakaian jaram pada daerah yang terkena pada waktu malam sebelum tidur membantu dalam mengurangkan rasa sakit ke tahap yang hebat.

9. Cabutan hazel sihir herba adalah sangat berguna dalam merawat buasir. Untuk mendapatkan hasil yang terbaik, memohon ekstrak sejuk di kawasan yang terlibat dengan bantuan pad kapas steril.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar