Selasa, 10 November 2015

Mencegah dan Merawat CTS

Mencegah dan Merawat CTS

Sindrom carpal tunnel, atau CTS, adalah keadaan yang melibatkan saraf median. Saraf median berjalan melalui lengan kepada tangan dan melalui terowong carpal (terowong yang sempit diperbuat daripada tulang dan tisu lembut iaitu tendon, ligamen, saraf) di pergelangan tangan. CTS berlaku apabila saraf median adalah dimampatkan dan menyebabkan lemah, sakit, dan juga kebas di tangan dan pergelangan tangan - yang kadang-kadang bergerak sehingga lengan, juga.

Ini adalah salah faham umum bahawa mereka yang menggunakan komputer pada setiap hari lebih daripada tujuh jam sehari adalah lebih terdedah kepada sindrom carpal tunnel. Sebenarnya, tidak ada risiko meningkat di kalangan pengguna komputer yang kerap. CTS paling kerap berlaku di kalangan orang dewasa yang bekerja dalam pekerjaan pemasangan talian, seperti pembuatan, pembersihan, pembungkus daging, menjahit, dan lain-lain juga, wanita adalah tiga kali lebih cenderung untuk membangunkan CTS daripada lelaki.

Mereka yang mengalami CTS kehilangan kira-kira $ 30,000 dalam masa kira dari kerja dan bil-bil perubatan sepanjang hayat mereka. Ia dianggap sebagai salah satu daripada syarat-syarat yang berkaitan dengan kerja yang paling mahal atau kecederaan.

Tanda-tanda CTS
Oleh kerana sesetengah orang mempunyai terowong carpal lebih kecil di pergelangan tangan mereka, adalah lebih mungkin bagi mereka untuk mempunyai mampatan dalam saraf median. CTS juga boleh berlaku disebabkan oleh kecederaan pada pergelangan tangan, menyebabkan bengkak, hipotiroidisme, atau artritis radang, atau daripada masalah mekanikal di pergelangan tangan bersama seperti pengekalan cecair, penggunaan berterusan peralatan tangan bergetar, atau ergonomik tempat kerja miskin.

Gejala awal sindrom carpal tunnel adalah mencucuk sedikit di jari. Seperti keadaan berlangsung, ramai orang merasa kesemutan di tangan mereka sepanjang hari, bersama-sama dengan jari bengkak, cengkaman lemah, kesukaran membentuk genggaman, dan ketidakupayaan untuk membezakan antara panas dan sejuk dengan sentuhan.

Mengesan CTS
Jika anda fikir anda mungkin mengalami gejala-gejala sindrom carpal tunnel, anda perlu mendapatkan chiropractor untuk ujian diagnostik serta-merta. Diagnosis dan rawatan awal akan mengurangkan kerosakan CTS di pergelangan tangan dan tangan anda. Ahli tulang juga boleh menentukan sama ada terdapat gangguan yang mendasari, atau aktiviti harian tertentu yang menyebabkan gejala anda.

Secara umumnya, doktor kiropraktik penggunaan salah satu daripada dua ujian untuk menilai gejala sindrom carpal tunnel. Ujian Tekanan provokatif ditadbir melalui cuff yang diletakkan di hadapan terowong tunnel. Cuff itu mengembang, mengenakan tekanan langsung kepada saraf median. The Carpal Compression Test, yang agak baru, menggunakan tekanan sederhana digunakan untuk terowong carpal dan saraf median.

Ujian-ujian ini boleh mendedahkan keadaan tertentu yang lain yang boleh menyebabkan CTS, seperti kencing manis, arthritis, atau patah tulang. Untuk penilaian seterusnya, ujian kadang-kadang electrodiagnostic dilakukan, untuk mengukur kelajuan impuls elektrik melalui pergelangan tangan anda; jika anda mempunyai CTS, kelajuan impuls adalah lebih perlahan.

Pilihan Rawatan CTS
Setelah mengesan sindrom carpal tunnel, adalah lebih baik untuk berehat secukupnya tangan dan pergelangan tangan anda, dan berhenti melakukan aktiviti yang boleh memburukkan lagi simptom anda. Juga, gunakan anduh untuk menstabilkan pergelangan tangan anda untuk mengelakkan berpusing atau dibengkokkan. Anda juga boleh mengambil Vitamin B6 untuk mengurangkan kesakitan dan keradangan.

Bentuk yang berkesan terapi adalah manipulasi kiropraktik bersama di pergelangan tangan. Anda juga boleh melakukan regangan dan pengukuhan latihan untuk mendapatkan semula mobiliti untuk tangan anda. Satu lagi bentuk rawatan alternatif akupuntur, yang beberapa saintis berkata, boleh digunakan untuk membantu mencegah atau menyembuhkan keadaan ini. Jika semua jenis rawatan gagal untuk mengurangkan anda daripada tanda-tanda CTS, anda boleh memilih untuk mendapatkan pembedahan untuk melepaskan ligamen meliputi terowong tunnel. Biasanya, CTS tidak kembali selepas pembedahan dan pesakit dirawat sepenuhnya.

Kaedah Pencegahan
Terdapat beberapa perkara yang anda boleh lakukan untuk mengelakkan sindrom carpal tunnel. Cuba mengambil rehat dari kerja anda untuk meregangkan dan melakukan senaman ringan. Menstabilkan pergelangan tangan anda dengan memakai anduh supaya pergelangan tangan anda menganggap kedudukan yang betul. Juga, pastikan keadaan di tempat kerja anda adalah ergonomik; ini akan membolehkan anda untuk melakukan kerja anda dengan lebih selesa.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar