Selasa, 10 November 2015

Amlapitta dan Ayurveda

Amlapitta dan Ayurveda

Ia adalah perkara biasa bagi kebanyakan kita untuk menghadapi sensasi yang terbakar di dalam perut dan dada pada masa-masa. Ini adalah dalam kebanyakan kes disebabkan oleh rembesan yang berlebihan bahan berasid di dalam perut. Ini dari segi perubatan dirujuk sebagai keasidan atau gastritis. Dalam istilah Ayurvedic, ini disebut sebagai amlapitta, Amla Meas rasa super masam dan Pitta adalah dosha. Ini bermakna terdapat rembesan yang berlebihan Pitta dosha (salah satu daripada tiga doshas) di dalam perut.

Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan keasidan atau amlapitta dalam badan seperti diet yang miskin atau tidak seimbang, merokok berat, sistem imun yang lemah, tekanan dan lain-lain Apabila ada masalah keasidan dalam badan, ia ditandakan oleh banyak gejala seperti hilang selera makan , pedih di dada, perut, mual, senak, kembung perut, dan lain-lain

Proses Amlapitta
Apabila Pitta dosha diganggu dari keadaan normal dengan mengambil viruddha bhojan (makanan yang tidak serasi), vikrita bhojan (makanan basi), ati Amla (terlalu banyak masam, makanan pedas), vidahi (reput) dan makanan lain yang berbahaya kepada pita dosha seperti goreng, makanan diperam, merokok, alkohol dan lain-lain, maka Pitta dosha teruk mengambil tempat duduk di dalam perut dan menghasilkan Amlapitta atau hyperacidity.

Rawatan Ayurveda
Tidak kira berapa besar atau kecil gejala, amlapitta tidak boleh diabaikan kerana jika tidak diberi rawatan yang betul pada masa yang betul, ia boleh membawa kepada masalah kesihatan yang teruk. Nasib baik ada ubat banyak untuk keasidan tetapi ubat terbaik menggunakan Ayurveda ubat herba. Ubat-ubatan tradisional Ayurveda digunakan agak kerap untuk mengubati keasidan. Ayurveda menggunakan herba seperti bahasa Inggeris Mallow, Halia, Meadowsweet, Chamomile, Amla (Gooseberry India), Licorice, dan lain-lain untuk merawat gastrik atau keasidan. Selain daripada ubat-ubatan herba Ayurveda, sekatan pemakanan, rawatan rumah yang berbeza, rawatan air juga digunakan untuk rawatan Amlapitta. Pada masa kini di pasaran, anda akan menemui pelbagai ubat-ubatan Ayurvedic dibuat menggunakan herba ini tetapi ia adalah lebih baik untuk berunding dengan pengamal profesional.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar